راهنمای نگهداری و تعمیر چرخ گوشت صنعتی

آموزش تعمیر و نگهداری سرخ کن های صنعتی
آموزش تعمیر و نگهداری سرخ کن های صنعتی
8 تیر 1403
مشکلات ناشی از تمیز نکردن هود صنعتی
مشکلات ناشی از تمیز نکردن هود صنعتی
16 تیر 1403
5/5 - (1 امتیاز)

راهنمای نگهداری و تعمیر چرخ گوشت صنعتی

یکی از ابزارهای کاربردی در قصابی‌ها، فست فودها، رستوران‌ها، ساندویچی‌ها و سایر صنایع قطعا چرخ گوشت صنعتی است که بوسیله آن غذاهای خود را در حجم‌های بالا آماده می‌کنند. این دستگاه در انواع مختلفی از جمله رومیزی و یا ایستاده وجود دارد که البته فرآیند استفاده از آنها تقریبا یکسان است. برای افزایش طول عمر چرخ گوشت ، جلوگیری از تعمیرات و تعویض قطعات و حفظ ایمنی و سلامت استفاده‌کنندگان از آن، یک سری نکات مهم  و استاندارد وجود دارند که در صورت رعایت آنها میتوانید سالها از این چرخ گوشت خود استفاده کنید. در این مقاله این استانداردها و نکات را در قالب راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی برای شما گرد هم آورده ایم. بطور خلاصه این استانداردها شامل موارد زیر هستند:

  1. اجازه ندهید چرخ گوشت خالی کار کند
  2. از چرخ کردن پیاز در چرخ گوشت خودداری کنید
  3. در هنگام چرخ کردن حجم زیاد گوشت، چرخ گوشت را خاموش کرده و فرصت استراحت بدهید
  4. محل نگهداری چرخ گوشت باید دور از رطوبت باشد
  5. مراقبت از هواکش و جلوگیری از مسدود شدن آن
  6. روغن چرخ گوشت باید هر دو سال یک بار تعویض شود
  7. قطعات چرخ گوشت باید بعد از هر روز کاری جدا شده و شست‌وشو داده شوند
  8. از چرخ کردن سبزیجات در چرخ گوشت صنعتی خودداری کنید
  9. از چرخ کردن بیش از ظرفیت مجاز چرخ گوشت اجتناب کنید
  10. تیز نگه داشتن تیغه‌ها

در این مقاله،تمامی نکات راهنمای استفاده از چرخ‌گوشت‌ صنعتی بطور مفصل توضیح داده می‌شود. و به نکات مهم دیگر از عوامل مؤثر در افزایش طول عمر این دستگاه‌ها مواردی مانند نگهداری صحیح، نکات ایمنی و نکات خرید آنها است پرداخته می‌شود. پس اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید که در آن از چرخ‌گوشت صنعتی استفاده می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تمیز کردن چرخ گوشت صنعتی

نکات مهم خرید چرخ گوشت صنعتی

قبل از توضیح هرگونه راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی، ابتدا بیاید نکات کلیدی که باید هنگام خرید چرخ گوشت صنعتی در نظر گرفته شوند را بررسی کنیم. زیرا انتخاب چرخ گوشت استاندارد و مناسب یکی از اولین نکات موثر بر افزایش طول عمر این دستگاه می‌باشد. در زمان خرید چرخ گوشت صنعتی حتما نکات زیر را درنظر بگیرید:

توان/وات چرخ گوشت صنعتی:

  • هر چه توان/وات دستگاه بیشتر باشد، سرعت چرخ کردن گوشت نیز بیشتر خواهد بود. چرخ گوشت های صنعتی در مقایسه با مدل های خانگی، توان بسیار بالاتری دارند که به آنها امکان پردازش حجم بالای گوشت را با سرعت زیاد می دهد.
  • توان دستگاه باید با حجم و نیاز کاری شما متناسب باشد – استفاده از چرخ گوشت با توان بالا برای میزان کم در حجم کاری می تواند به موتور آسیب برساند. پیشنهاد می‌کنیم در هنگام خرید، چرخ گوشتی را انتخاب کنید که توان آن متناسب با کسب و کار شماست و فکر نکنید خرید چرخ گوشت با توان بالاتر به نفع شماست. همانطور که گفتیم این موضوع می‌تواند حتی شدیدا به ضرر شما شود.

ظرفیت/تولید چرخ گوشت:

  • ظرفیت، مقدار گوشتی است که چرخ گوشت می تواند در یک ساعت پردازش کند.
  • چرخ گوشت های صنعتی می توانند از 40 کیلوگرم/ساعت تا 4000 کیلوگرم/ساعت ظرفیت داشته باشند، بسته به مدل آنها (32، 42، 52 و غیره).
  • متخصصین در راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی، در مورد ظرفیت نیز پیشنهاد می‌کنند چرخ گوشتی را انتخاب کنید که ظرفیتی آن با نیازهای تولیدی شما همخوانی داشته باشد تا از استفاده کم یا زیاد از آن جلوگیری شود.

خاموش کردن دستگاه برای داغ نشدن

اندازه صفحه/قالب چرخ گوشت:

  • صفحات/قالب های چرخ گوشت در اندازه های مختلف وجود دارند که به شما امکان تنظیم ضخامت خروجی گوشت را می دهند.
  • صفحات کوچک تر، گوشت ریزتر و نازک تری تولید می کنند، در حالی که صفحات بزرگ تر، گوشت درشت تری را ایجاد می کنند.
  • اندازه صفحه را متناسب با کاربرد نهایی گوشت چرخ شده انتخاب کنید.

موتور و کیفیت ساخت:

  • اطمینان حاصل کنید که موتور در وضعیت خوب و بدون آسیب دیدگی است و هیچ نشانه ای از زنگ زدگی یا استهلاک در آن وجود ندارد.
  • یکی از نکات مهم دیگر در راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی کیفیت ساخت دستگاه است. دقت کنید کیفیت ساخت کلی چرخ گوشت باید محکم و با دوام باشد تا بتواند در برابر استفاده صنعتی مقاوم باشد.

مالاحظات استفاده از دست دوم یا جدید:

  • چرخ گوشت های صنعتی دست دوم می توانند گزینه مقرون به صرفه ای باشند، اما ضروری است که تمام اجزای آن را به دقت بررسی کنید.
  • مطمئن شوید که هیچ گونه استهلاک، آسیب دیدگی یا زنگ زدگی قابل توجهی در هیچ یک از قطعات، به خصوص موتور، وجود ندارد.
  • سابقه استفاده قبلی و عمر مفید باقی مانده دستگاه را در نظر بگیرید.

با ارزیابی دقیق این عوامل کلیدی، می توانید چرخ گوشت صنعتی مناسب نیازهای تولیدی خود را از نظر سرعت، ظرفیت و کیفیت خروجی انتخاب کنید، در عین حال که از دوام و قابلیت اطمینان بلندمدت آن اطمینان حاصل می کنید. در مرحله ی بعد نکاتی در قالب راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی وجود دارند که لازم است رعایت کنید.

حتما بخوانید :   معرفی فست فود در اصفهان

انواع چرخ گوشت صنعتی

در مرحله ی بعدی از راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی بطور خلاصه لازم است در مورد انواع آنها اطلاع داشته باشید که بهترین انتخاب موردنیاز کسب و کارتان که موجب افزایش عملکرد و طول عمر دستگاه می‌شود، را داشته باشید.

چرخ گوشت تمام استیل و نیمه استیل:

جنس بدنه و قطعات داخلی تعیین کننده مدل های تمام استیل و نیمه استیل هستند

  • مدل تمام استیل: بدنه و تمام قطعات داخلی چون گلویی، طوقه و ماردون از جنس استیل ساخته می‌شوند.
  • مدل نیمه استیل: فقط بدنه از استیل است و قطعات داخلی از چدن ساخته می‌شوند.
تیز کردن تیغه های چرخ گوشت صنعتی

چرخ گوشت تسمه‌ای و گیربکسی:

  • در مدل گیربکسی، نیروی موتور توسط چرخ دنده‌های داخل جعبه دنده منتقل می‌شود. در این مدل آب تولید شده پشت گلویی جمع می‌شود و خارج نمی‌شود که باعث ایجاد بوی نامطبوع و آسیب به قطعات می‌شود.
  • در مدل تسمه‌ای، نیروی موتور توسط تسمه منتقل می‌شود. در این مدل ، آب و مواد باقیمانده خارج می‌شوند، بنابراین این مدل برای رستوران‌ها و کبابی‌ها مناسب‌تر است.

چرخ گوشت ایستاده و رومیزی:

  • چرخ گوشت رومیزی حجم کمتری از گوشت را چرخ می‌کند و دارای نمره‌های 12، 22 و 32 است.
  • چرخ گوشت ایستاده (مبله) دارای پایه و چرخ است و حجم بالاتری از گوشت را در یک ساعت چرخ می‌کند و نمره‌های 32 به بالا دارد. نمره‌هایی مانند 32 و 42 برای رستوران‌های متوسط و بزرگ استفاده می‌شوند.

چرخ گوشت‌های منجمد یا زیر صفری:

  • چرخ گوشت‌های معمولی برای چرخ کردن گوشت منجمد مناسب نیستند. پس باید از چرخ گوشت‌های طراحی شده برای این کار استفاده شود.

نکات ایمنی چرخ گوشت صنعتی

نکات مهم در استفاده از چرخ گوشت صنعتی

همانطور که می‌دانید، چرخ گوشت صنعتی یکی از تجهیزات مهم و پرکاربرد در صنایع غذایی و آشپزخانه های بزرگ است. گفتیم که استفاده صحیح و نگهداری مناسب از این دستگاه، نقش بسزایی در طول عمر و کارایی آن ایفا می کند. در این راستا، بیایید به موضوع اصلی خود یعنی راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی بپردازیم:

  • اجازه ندهید چرخ گوشت خالی کار کند:

این امر باعث کند شدن زودتر تیغه و پنجره چرخ گوشت می‌شود. تیغه و پنجره چرخ گوشت جزء قطعات اصلی و حساس این دستگاه هستند که با کار کردن در حالت خالی زود فرسوده شده و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. بنابراین همیشه باید مقداری گوشت یا سایر مواد غذایی مناسب در داخل چرخ گوشت قرار داده شود تا این قطعات در معرض سایش قرار نگیرند.

  • از چرخ کردن پیاز در چرخ گوشت خودداری کنید:

آب پیاز خاصیت اسیدی دارد و باعث کند شدن تیغه و پنجره چرخ گوشت می‌شود. این اسیدیته می‌تواند با گذشت زمان به خوردگی و آسیب این قطعات منجر شود. بنابراین بهتر است برای چرخ کردن پیاز از تیغه و پنجره جداگانه استفاده کنید تا از این آسیب جلوگیری شود.

  • در هنگام چرخ کردن حجم زیاد گوشت، چرخ گوشت را خاموش کرده و فرصت استراحت بدهید:

این امر به طول عمر بیشتر دستگاه کمک می‌کند. چرخ کردن گوشت به مدت طولانی و بدون وقفه باعث گرم شدن بیش از حد موتور و قطعات داخلی چرخ گوشت می‌شود که می‌تواند منجر به آسیب دیدن آنها شود. بنابراین طبق راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی لازم است چند دقیقه ای دستگاه را خاموش کرده و به آن زمان استراحت بدهید تا دمای آن کاهش یابد.

انواع چرخ گوشت صنعتی

  • محل نگهداری چرخ گوشت باید دور از رطوبت باشد:

این امر به افزایش طول عمر دستگاه و لوازم جانبی آن کمک می‌کند. رطوبت می‌تواند باعث زنگ زدگی و خوردگی قطعات فلزی چرخ گوشت شود. بنابراین بهتر است چرخ گوشت را در محیطی خشک و دور از رطوبت نگهداری کنید.

  • مراقبت از هواکش و جلوگیری از مسدود شدن آن:

از موارد راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی  که در عین مهم بودن، کمتر رعایت می شود.هواکش چرخ گوشت نقش مهمی در خنک نگه داشتن موتور و قطعات داخلی دارد. اگر هواکش مسدود شود، دمای داخلی دستگاه افزایش یافته و به مرور باعث آسیب دیدن این قطعات می‌شود. بنابراین لازم است بطور مرتب و مستمر هواکش را تمیز کنید تا همیشه تمیز و عاری از هرگونه آشغال و گرد و خاک باشد.

  • روغن چرخ گوشت باید هر دو سال یک بار تعویض شود:

زمان تعویض را می‌توان از طریق بررسی چشمی روغن تشخیص داد. روغن موتور چرخ گوشت پس از مدتی استفاده کارایی خود را از دست داده و باید تعویض شود. تعویض به موقع روغن می‌تواند از سایش و آسیب دیدن قطعات داخلی جلوگیری کند.

  • قطعات چرخ گوشت باید بعد از هر روز کاری جدا شده و شست‌وشو داده شوند:

این امر باعث افزایش طول عمر دستگاه می‌شود. مواد غذایی باقیمانده در قطعات مختلف چرخ گوشت می‌توانند باعث خوردگی و آلودگی دستگاه شوند. بنابراین پس از هر بار استفاده، قطعات باید کاملا تمیز شده و در محل مناسب نگهداری شوند. در انتهای مطالب راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی به این موضوع بطور تخصصی پرداخته‌ایم.

  • از چرخ کردن سبزیجات در چرخ گوشت صنعتی خودداری کنید:

این امر به دلیل آبدار بودن سبزیجات می‌تواند به موتور چرخ گوشت آسیب برساند. آب موجود در سبزیجات می‌تواند وارد سیستم الکترونیکی و مکانیکی دستگاه شده و باعث خرابی آن شود. بنابراین بهتر است برای چرخ کردن سبزیجات از ابزارهای مخصوص استفاده شود.

  • از چرخ کردن بیش از ظرفیت مجاز چرخ گوشت اجتناب کنید:

یکی از مهمترین نکات راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی، این موضوع است زیرا می‌تواند به دستگاه آسیب برساند. هر چرخ گوشت دارای ظرفیت مشخصی برای چرخ کردن گوشت است. چرخ کردن بیش از این ظرفیت می‌تواند به اورلود شدن موتور و آسیب دیدن سایر قطعات منجر شود.

  • تیز نگه داشتن تیغه ها:

با استفاده مداوم، تیغه های چرخ گوشت کم کم کند می شوند. بنابراین لازم است که به طور مرتب، تیغه ها را توسط متخصص یا با استفاده از تجهیزات مخصوص تیز شوند. این کار موجب می شود که فشار وارده به دستگاه کاهش یافته و طول عمر آن افزایش پیدا کند.

حتما بخوانید :   فر پیتزا صندوقی

در مجموع، رعایت این نکات راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی می‌تواند به حفظ سلامت و افزایش طول عمر چرخ گوشت صنعتی کمک کند. با توجه به اینکه چرخ گوشت صنعتی به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، مراقبت و نگهداری صحیح از این دستگاه بسیار حائز اهمیت است.

شستشوی روزانه چرخ گوشت صنعتی

نکات ایمنی در استفاده از چرخ گوشت صنعتی

بجز راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی، نکات ایمنی مهمی نیز وجود دارند که رعایت آنها بعلاوه افزایش طول عمر دستگاه، برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات لازم است. پیشنهاد ما این است در این مورد نهایت دقت را داشته باشید تا از احتمال بروی حادثه و خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کنید:

  1. محیط استفاده از چرخ گوشت باید کاملاً خشک و بدون رطوبت باشد. وجود رطوبت می تواند باعث خرابی زودرس دستگاه شود.
  2. پریز برق مناسب باید در محل وجود داشته باشد تا دستگاه به راحتی روشن شود.
  3. فضای مناسب برای استقرار چرخ گوشت باید در نظر گرفته شود تا کاربر در هنگام کار با دستگاه و جابجایی گوشت دچار مشکل نشود.
  4. استفاده از میز محکم و بدون حرکت برای جلوگیری از لرزش بیش از حد دستگاه در هنگام کار ضروری است.
  5. محیط باید دارای سیستم تهویه مناسب باشد تا از داغ شدن بیش از حد دستگاه در طول کار جلوگیری شود.
  6. استفاده از محافظ چرخ گوشت در هنگام کار الزامی است تا از آسیب دیدگی کاربر جلوگیری شود.
  7. هرگز از انگشتان برای فشار دادن گوشت به داخل چرخ گوشت استفاده نکنید که ممکن است موجب آسیب شود.
  8. افرادی که داروهای خواب آور یا مواد مخدر مصرف کرده اند نباید با دستگاه کار کنند.
  9. همیشه گوشت کوب دستگاه را پس از هر بار استفاده در محفظه نگهداری کنید تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.
  10. قبل از هر بار استفاده باید قطعات داخلی دستگاه بازرسی شوند تا از ورود حشرات و جانوران ریز اطمینان حاصل شود.
  11. پریز، کلید و سیم اتصال دستگاه باید مرتباً بازرسی و سرویس شوند.
  12. مواظب باشید لباس و موهای شما به تیغه ها یا قسمت های مکشی گیر نکند.

اجتناب از چرخ کردن بیش از ظرفیت مجاز چرخ گوشت

طریقه شستشوی چرخ گوشت

در انتهای مقاله با ما همراه باشید تا نحوه شستشوی چرخ گوشت صنعتی را بررسی کنیم. شستشوی درست بدون شک یکی از مهمترین نکات راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی است، زیرا تاثیر مستقیمی بر طول عمر دستگاه و جلوگیری از خرابی قطعات آن دارد . چرخ گوشت‌های صنعتی دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که آن‌ها را از سایر چرخ گوشت ها متمایز می کند. این چرخ گوشت‌ها دارای یک مجموعه گلویی با قابلیت جداسازی آسان است که به کاربر امکان می دهد تا قطعات را به راحتی از هم جدا کرده و به صورت کامل شستشو دهد.

نکات مهم استفاده از چرخ گوشت صنعتی

برای تمیز کردن چرخ گوشت صنعتی، ابتدا باید مجموعه گلویی را جدا کرد. این کار به این صورت انجام می شود:

  1. ابتدا فلکه (طوقه) را کمی بچرخانید تا مجموعه گلویی آزاد شود.
  2. سپس با پیچاندن اهرم آزاد کننده، مجموعه گلویی را جدا کنید.

نکته مهم اینکه هرگز نباید برای باز کردن گلویی، اهرم را با فشار بچرخانید. این کار ممکن است به اجزای داخلی دستگاه آسیب برساند. بنابراین ابتدا فلکه را کمی بچرخانید و سپس اهرم را بچرخانید. پس از جدا کردن مجموعه گلویی، تک تک قطعات آن را همراه با سینی با آب گرم و مواد شوینده تمیز کنید. برای تمیز کردن استوانه سینی نیز می توانید از دستمال و اسپری آب استفاده کنید. نکته دیگر اینکه پس از شستشوی تیغه، پنجره و سایر قطعات، آنها را در یخچال قرار دهید تا از رشد میکروب ها بر روی آنها جلوگیری شود.

مطابق نکات مهمی که در بخش راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی شرح دادیم، توصیه می‌کنیم هر زمان که قصد دارید چرخ گوشت صنعتی خود را شستشو دهید، نهایت دقت و حوصله را بخرج دهید. زیرا هرگونه اهمال کاری در این فرآیند ممکن است به مرور زمان موجب خرابی قطعات چرخ گوشت شود که مجبور به تعمیر یا تعویض آن شوید.

برای اطلاع از آخرین تخفیف ها و دریافت پیشنهادات ویژه شماره موبایل خود را ثبت نمایید ثبت شماره