بلاست فلیور
24 شهریور 1399
آسیاب قهوه
آسیاب قهوه طرح کوبان ترک
26 شهریور 1399
Rate this post

در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی چیدمان آشپزخانه صنعتی بپردازیم. چیدمان آشپزخانه صنعتی، در راندمان کار و بهره وری مجموعه می تواند بسیار موثر باشد. برای چیدمان آشپزخانه و جهت اینکه آشپزخانه اصولی داشته باشیم یک سری نکات مهم و کلیدی وجود دارد. دانستن این نکات می تواند تاثیر خوبی بر کارایی داشته باشد.

اصول چیدمان آشپزخانه صنعتی

چیدمان آشپزخانه صنعتی در افزایش سرعت عملکرد شما می تواند تاثیر به سزایی داشته باشد. سه فضای اصلی که در آشپزخانه داریم عبارتند از: فضای پخت و پز، فضای یخچال ها و فریزرها و فضای سینک. این سه فضا تحت عنوان یک مثلث کاری نامیده می شوند. درواقع این سه فضای مثلثی مبنای طراحی ما در هر مکانی هستند. در طراحی های مختلف به علت یکسان نبودن فضا این طراحی ها متفاوت هستند. اما همه این اصول اولیه که اجرای این مثلث کاری است قطعا اجرا خواهد شد.

 

چیدمان آشپزخانه صنعتی

 

ما در این مقاله چند نمونه از طراحی هایی که می توان در فضاهای مختلف به کاربرد را شرح می دهیم.

چیدمان آشپزخانه صنعتی به صورت خطی

این نوع چیدمان مناسب برای آشپزخانه کوچک است. اما برای فضاهای بزرگ علاوه بر چیدمان خطی می توانید یک فضای جزیره ای هم تهیه کنید. در اینصورت هم تقسیم کنندگی و هم فضای بهتری برای شما ایجاد می شود.

چیدمان آشپزخانه صنعتی

چیدمان Lشکل

در این چیدمان  فضای ذخیره سازی و انبار بیشتری را خواهید داشت و می توانید این مثلث کاری را ایجاد کنید.

چیدمان آشپزخانه صنعتی

چیدمان U شکل

در این طراحی علاوه بر اینکه فضای ذخیره سازی بیشتری خواهید داشت، امکان بارگذاری و میزکار بیشتر هم به شما می دهد.

حتما بخوانید :   گرمکن غذا (برقی، رومیزی، صنعتی، رستورانی)

چیدمان آشپزخانه صنعتی

چیدمان آشپزخانه صنعتی به صورت موازی

در صورتی که فضای خیلی بزرگی دارید می توانید از چیدمان موازی استفاده کنید. مزایای این روش داشتن ایستگاه ذخیره و ایستگاه های کار بیشتر روبروی هم است. از طرفی هم این فضاهای خیلی بزرگ معمولا در مکان هایی ایجاد می شود که انتهای درب یک پنجره و یا دربی وجود دارد. معمولا در این فضا می توانید از چیدمان موازی استفاده کنید.

 

چیدمان آشپزخانه صنعتی

 

نکات مهم در چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی

  1. میزکاری در اطراف هود باید در نظر گرفته شود تا بتوان ظروف داغ را در آن فضا قرار داد. این فضا بین فضای پخت و پز و سینک تا جایی که بزرگتر باشد می تواند در افزایش راندمان کار شما موثرتر باشد.
  2. در چیدمان آشپزخانه صنعتی به صورت موازی فضای بین دو لاین باید به گونه ای باشد که حداقل فاصله 120 سانتی متر باشد. به گونه ای که کابینت ها و درب ها و حرکت دو نفر در کنار یکدیگر موجب ایجاد مشکل نشود.
  3. کابینت های دیواری را به گونه ای نصب کنید که کارگر اذیت نشود. بتواند به راحتی به کار خود بپردازد و سر او به کابینتها برخورد نکند.
  4. محل قرار گیری هود را در ارتفاعی قرار دهید که متناسب با نظر سازنده باشد. هودهای تک جداره، دو جداره و هود های رستورانی و فست فود متناسب با مشاوره سازنده باشد.
  5. فرهای توکار در ارتفاعی نصب شود که نیاز به خم شدن برای باز و بسته شدن فر نباشد. از طرفی جلوی دید کامل آشپز باشد و نیاز نباشد که آشپز مرتب برای  بازدید غذا خم شود.
  6. اطراف فر حتما فضایی برای قرارگرفتن ظروف داغ درنظر بگیرید .
  7. کابینت های مخصوص پخت و پز نزدیک هود قرار بگیرد. کابینت های شستشو و لیوان ها و بشقاب ها نزدیک سینک قرار بگیرد.
  8. در مواقعی که انتهای کابینت دیوار است همانطور که در فیلم دیده می شود فضایی خالی جهت باز شدن درب کابینت درنظر بگیرید تا درب کاملا باز شود این فضای خالی را در طراحی چیدمان آشپزخانه در نظر بگیرید.
حتما بخوانید :   خريد و فروش وسايل رستوران دست دوم در اصفهان

اقداماتی که باید از انجام آنها خودداری کنید:

  1. در چیدمان آشپزخانه صنعتی از قراردادن فر یا ماشین ظرفشویی کنار دیوار اجتناب کنید. جهت باز شدن کامل کابینت ها و کشو ها و مقابل حرارت نباشند.
  2. از قراردادن سینک کنار دیوار اجتناب شود زیرا باعث کاهش سرعت کار و فضای روی میز کاز می شود.
  3. فر را نزدیک سه کنج دیوار قرارندهید، زیرا باعث پاشش روغن به دیوارها می شود.
  4. کشوها نیز در طراحی چیدمان آشپزخانه نزدیک سه کنج دیوارها نباشند، زیرا موجب سخت باز شدن آنها می شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. جهت دیدن فیلم کامل این آموزش و نمایش تصویری آن می توانید این فیلم را در سایت آپارات مشاهده کنید.

آموزش طراحی چیدمان آشپزخانه

گروه صنعتی مجملی تولیدکننده و ارائه دهنده تجهیزات آشپزخانه صنعتی، تجهیزات رستوران،وسایل فست فود و…. می باشد جهت دریافت اطلاعات بیشتر و تماس بیشتر با ما می توانید ما را در پیج اینستاگراممون دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین تخفیف ها و دریافت پیشنهادات ویژه شماره موبایل خود را ثبت نمایید ثبت شماره