دستگاه خمیرگیر ( خمیرگیر نانوایی | خمیرگیر پیتزا | خمیرگیر صنعتی )

وسایل فست فود
راه اندازی فست فود و هزینه های آن
1 فروردین 1402
میکسر خمیر
میکسرخمیر
1 فروردین 1402
Rate this post

دستگاه خمیرگیر برای تهیه خمیر یکدست و مرغوب در پیتزافروشی ،نانوايي ،قنادی و نان فانتزی نیازمند آن است که مواد خمیر به مدت 10-5 دقیقه متوالی،  هم زده شود و اصطلاحا ورز داده شود تا کاملا یکپارچه شود و بافت مناسبی پیدا کند . این عمل در روش سنتی با دست انجام می‌شود که هم انرژی و زمان زیادی میبرد و هم اینکه ممکن است اصول بهداشتی کاملا رعایت نشود. برای ترکیب درست آب و آرد و تهیه خمیر ، دستگاه خمیر گیر این وظیفه را بر عهده دارد و همانطور که در فیلم پایانی این مقاله میتوانید مشاهده کنید  ، به آهستگی آرد با آب مخلوط شده و خمیر به دست می اید .

انواع دستگاه خمیرگیر

خمیرگیر انواع مختلفی دارد که متداول ترین آن خمیرگیر نانوایی است که دارای یک دیگ فلزی و یک چنگک برای هم زدن خمیر است .  نوع دیگری از خمیر گیر که به میکسر اسپیرال معروف است دارای یک میله ی مارپیچ جهت هم زدن خمیر است .

در خمیر گیر عادی دیگ فلزی دستگاه از خود حرکتی ندارد و به سبب اعمال نیروی چرخشی از طرف چنگک بر روی خمیر کاسه نیز شروع به چرخش می کند ولی در میکسر اسپیرال کاسه فلزی و میله همزن هر دو حرکت دورانی دارند .

خمیر گیر ساده دارای ظرفیت های مختلفی از 5 تا 240 کیلو گرم است و قیمت پایین تری نسبت به سایر نمونه ها دارد اما میکسر اسپیرال عموما در همه ی سایز 35 و 45 و 65 لیتری وجود دارد و قیمت بالاتری نسبت به سایر نمونه ها دارند .

حتما بخوانید :   انواع پیتزا | معرفی و اسامی انواع مختلف پیتزا

از انواع دیگر ، می توان می توان به میکسر سیاره ایی اشاره کرد که دارای یک کاسه استوانه ایی ته گرد ثابت است و چنکگ آن به صورت عمودی با دو حرکت دایره ای در داخل آن حرکت می کند که این نمونه  میکسر بیشتر در قنادی ها استفاده می شود .

خرید دستگاه خمیرگیر

برای خرید دستگاه خمیرگیر توجه به چند نکته ضروری است .

  1.  ظرفیت دستگاه خمیرگیر بر‌مبنای خمیر است نه بر مبنای ارد مصرفی . یعنی از انجایی که دو سهم آرد ‌و یک سهم آب باید برای تهیه خمیر مخلوط گردد، وقتی صحبت به طور مثال از خمیر گیر ۶۰ کیلویی می‌شود منظور خمیرگیری است که ۴۰ کیلو آرد با ۲۰ کیلو آب قاطی شده و ۶۰ کیلو خمیر تهیه می‌کند . بنابراین ظرفیت بر اساس وزن محصول یا خمیر در بازار فروخته می‌شود نه بر مبنای آرد مصرفی.
  2.  دستگاه خمیر گیر دارای ظرفیت های ۵-۸-۱۵-۴۰-۶۰-۸۰-۱۲۰-۱۸۰ کیلویی می باشد . بنابراین در خرید متناسب با حجم مورد نیاز و با توجه به نکته شماره ۱ از ما نیاز مورد نظر خود را بخواهید .
  3. دستگاه خمیرگیر وزن پایین تا وزن ۴۰ کیلویی با موتور ایرانی ولی وزن های بالاتر در حال حاضر با موتور خارجی ساخته می شود.
  4. دستگاه خمیرگیر  ۵ – ۸ کیلویی به دو صورت موتور داخل و موتور خارج وجود دارد .

خمیر گیر نانوایی

این وسیله برای مخلوط کردن آب و آرد و مشتقات دیگر جهت تهیه خمیر برای پخت نان مورد استفاده است . دسته مخلوط کننده یا چنگک به صورت اریب در داخل دیگ فلزی دستگاه قرار دارد زمانی که مخلوط ا ب و ارد و متعلقات دیگر در داخل کاسه ریخته می شود و دستگاه روشن می شود بایستی ابتدا چند دقیقه کاسه را با دست دوران داده ، زیرا که  چون مخلوط هنوز یک دست و همگن نشده نمی توان حرکت دورانی را از چنگک به کاسه منتقل کند پس از چند دقیقه که خمیر شکل گرفت دیگر نیازی به چرخاندن دیگ با دست نیست  و خود کاسه می چرخد .
دستگاه خمیرگیر در اکثر نانوایی ها ، پیتزا فروشی ها ، همبرگر فروشی ( برای هم زدن گوشت ) در کبابی ها ( برای هم زدن گوشت)و … دیده می شود .

حتما بخوانید :   اهمیت طراحی دکوراسیون رستوران

جهت مشاوره قبل از خرید و کسب اطلاعات بیشتر درباره دستگاه خمیرگیر با شماره های دفتر مرکزی تماس حاصل نمایید .

برای اطلاع از آخرین تخفیف ها و دریافت پیشنهادات ویژه شماره موبایل خود را ثبت نمایید ثبت شماره