راهنمای نگهداری از تجهیزات آشپزخانه صنعتی

آشنایی با انواع دستگاه گریل
آشنایی با انواع دستگاه گریل
27 تیر 1403
استیل برای تجهیزات آشپزخانه صنعتی
چرا جنس استیل برای تجهیزات آشپزخانه صنعتی مناسب تر هستند؟
5 شهریور 1403
4.3/5 - (3 امتیاز)

بعد از راه اندازی آشپزخانه صنعتی ، مهمترین مرحله انتخاب و خرید تجهیزات مورد نیاز است. امروزه برای تکمیل کردن تجهیزات آشپزخانه صنعتی مدیران هزینه زیادی را صرف میکنند تا بهترین و مرغوب ترین دستگاهها را در آشپزخانه خود داشته باشند و آنها را در اختیار آشپزها و پرسنل خود قرار دهند.

برای راه اندازی یک رستوران مراحل بسیار زیادی طی میشود ، تک تک مراحل هزینه و زحمت بسیار زیادی دارد .

هنگام شروع به کار مدیران رستورانها و آشپزخانه های صنعتی باید اطلاعات کاملی از نحوه نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی خود داشته باشند و بتوانند کارکنان خود را به خوبی آموزش دهند تا از تجهیزات خود بهترین استفاده و نگهداری را داشته باشند ، چرا که اینکار هزینه های جانبی را بسیار کاهش میدهد ، طول عمر دستگاهها را افزایش میدهند و تجهیزات در حالی که سالم میمانند بالاترین بازدهی را خواهند داشت.

دلایل و مزایای نگه داری تجهیزات آشپزخانه

کیفیت تجهیزات آشپزخانه صنعتی تاثیر بسیار بالایی در کیفیت ، سلامت و طعم غذاها را دارد. دستگاهها و تجهیزات هرچقدر سالم تر، با کیفیت تر و از نظر فنی سالم باشند غذای با کیفیت و درجه یک تری را عرضه میکنند .

دستگاهها هرچه فرسوده و با آسیب دیده باشند به همان میزان و شاید بیشتر غذای بی کیفیت و نا سالمی را تحویل مشتری میدهند . برای همه ما کاملا بدیهی است که دستگاهی که به درستی کار نکند برای آشپزخانه بسیار نامناسب هستند.

اهمیت سالم و بی عیب بودن تجهیزات آشپزخانه صنعتی در این است که زمانی که تجهیزات درست کار کنند اولین تاثیر آنها بر روی طعم و مزه و کیفیت غذا است و این امر رضایت مشتری ها را به دنبال دارد که هدف نهایی کسب و کار شما است.

فاکتورهای اصلی رضایت مشتری اول در طعم و مزه غذا است سپس نظم در رستوران است که شامل کیفیت خدمات و سرعت تحویل دادن سفارش است و این عوامل به عملکرد درست و دقیق دستگاهها ارتباط مستقیم دارد. کارکرد و عملکرد درست و دقیق تجهیزات و دستگاهها به انتخاب و خرید دستگاههای مرغوب و نگه داری و استفاده درست و اصولی از آنها بستگی دارد.

یکی دیگر از دلایل و مزایای نگه داری تجهیزات آشپزخانه کاهش هزینه ها است. چون خرید یا تعمیرات هر دستگاهی بسیار هزینه بر است .

حتما بخوانید :   عوامل تاثیرگذار برای خرید فر پیتزا

شما با داشتن یک برنامه درست و منظم در نگه داری و سرویس در هزینه های خود به میزان قابل توجهی صرفه جویی خواهید کرد و لازم نیست مدام نگران هزینه تعمیر آنها را پرداخت کنید.

همچنین نگه داری تجهیزات طول عمر دستگاهها را بالاتر میبرد . هرچه دستگاه سالم تر باشد مصرف برق کمتر و بهینه تری دارد . زمانی که شما خیالتان از عملکرد دستگاههای خود راحت باشد ، هزینه های رستوران و آشپزخانه خود را براحتی کنترل میکنید.

دلایل عمده که باعث بروز مشکلات می شوند

در ادامه این مبحث به برخی از دلایل بروز مشکلات و روش های نگهداری تجهیزات می پردازیم :

1- استفاده بیش از حد از تجهیزات :

در بسیاری از رستوران ها ساعت کاری از 9 صبح تا 1-2 بامداد است و بسیاری از تجهیزات به صورت پیوسته در حال استفاده هستند . با توجه به میزان کاری تان حتما از تجهیزاتی که بازدهی کافی دارند استفاده کنید . کباب پز گازی ، انواع کانتر سرد و گرم ، اجاق گاز رستورانی ، خلال کن ، چرخ گوشت صنعتی ، سبزی خرد کن صنعتی و …. از جمله تجهیزاتی هستند که دارای ظرفیت و ابعاد مختلفی هستند و شما با آگاهی از میزان استفاده تان می توانید آن ها را سفارش دهید . اگر تجهیزاتی با ظرفیت کم خریداری کنید و شما مجبور به استفاده مکرر از این تجهیزات باشید ، به دلیل این حجم کاری قطعا طی گذشت یک مدت کوتاه برای شما مشکلاتی به وجود می آید .

2- پرسنل غیر فنی :

اکثر پرسنلی که با تجهیزات آشپزخانه کار می کنند دانش فنی لازم و تجربه کافی برای استفاده از تجهیزات را ندارند و آموزش صحیحی ندیده اند . این افراد به دلیل ناآگاهی ، توانایی لازم جهت تشخیص و برطرف کردن مشکلات و عیوب کوچک را ندارند . در بسیاری از مواقع اگر این مشکلات سریع تشخیص داده شوند مانع از بروز آسیب جدی به دستگاه خواهند شد . اما متاسفانه به دلیل استخدام پرسنل غیر فنی ، این مشکلات بسیار دیده می شود . اغلبتجهیزات آشپزخانه صنعتیدارای تنظیمات اولیه هستند که توسط شرکت تولید کننده این تنظیمات اعمال می شود . در مورد سایر نکات استفاده و نگهداری از دستگاه در صورت بروز کوچکترین مشکل ، چنانچه پرسنل آشنایی و دانش لازم را ندارند بهتر است با واحد خدمات پس از فروش شرکت تولید کننده در تماس باشند.

حتما بخوانید :   راه اندازی رستوران بدون تجربه قبلی

3- پرسنل کنجکاو :

علاوه بر پرسنل غیر فنی ، گروه دیگری از پرسنل که ممکن است مشکل ایجاد کنند ، افراد کنجکاو و بدون دانش هستند . این افراد به منظور آشنا شدن با مشخصات فنی دستگاه ، در ساعت های بیکاری و خلوت ، اقدام به باز و بسته کردن تجهیزات رستورانمی کنند . این کار گاها به دلیل بی دقتی و درست نبستن دستگاه ، یا دستکاری جزییات مشکلاتی را برای دستگاه به همراه می آورند . حتما توصیه های لازم جهت جلوگیری از این کنجکاوی را به پرسنل خود داشته باشید .

نگهداری از تجهیزات رستوران

از آنجایی که هزینه ی تعمیرات تجهیزات آشپزخانه صنعتی عدد قابل توجهی است بهتر است از مجموعه هایی خرید کنید که حداقل یک سال تجهیزات شما را گارانتی کنند و خدمات پس از فروش بعد از دوره گارانتی به شما ارائه می دهند . در اینجا به بررسی چند نکته جهت نگهداری بهتر از تجهیزات می پردازیم :

1- استفاده در حد نیاز :

از تجهیزات در حد نیازتان استفاده کنید . قرار نیست آن ها را مدام روشن نگه دارید و از آن ها استفاده های کوچک کنید . مثلا برای چرخ کردن گوشت ، به ازای هر مقدار ، چرخ گوشت صنعتی را روشن نکنید . در صورت امکان اجازه دهید مقدار بیشتری گوشت جمع شود و سپس آن را چرخ کنید . هم چنین در ساعت های خلوت ، بعضی از دستگاه ها را خاموش کنید .

2- شستشوی مرتب :

بسته به سبک یا سنگین بودن تجهیزات اقدام به تمیز کردن دوره ای آنها بکنید . مثلا به صورت روزانه ، هفتگی یا ماهانه این کار را انجام دهید . برخی از تجهیزات به دلیل بزرگ بودن و داشتن اجزای ریز ، امکان شستشو به صورت روزانه ندارند و وقت زیادی از پرسنل خواهند گرفت . در هر صورت تمیز کردن به موقع تجهیزات و جداسازی چربی ، جرم و مانده ی غذاها ، باعث افزایش طول عمر دستگاه ها خواهد شد .

3- بازدید های دوره ای :

در مورد تجهیزات بزرگ که اجزای داخلی دارند و شما نمی توانید نظارت بر عملکرد صحیح آن ها داشته باشید ، از افرادی که دانش کافی دارند بخواهید طی دوره های مشخصی از این تجهیزات بازدید کنند تا در صورتی که نیاز به تعمیر یا تعویض یک سری از قطعات است ، به موقع اقدامات لازم را انجام دهند .

برای اطلاع از آخرین تخفیف ها و دریافت پیشنهادات ویژه شماره موبایل خود را ثبت نمایید ثبت شماره