تجهیزات دست دوم آشپزخانه صنعتی
تجهیزات دست دوم آشپزخانه صنعتی
20 فروردین 1402
طرز استفاده از سرخ کن هنی پنی
طرز استفاده از سرخ کن هنی پنی
26 فروردین 1402
5/5 - (1 امتیاز)

با توجه به ابنکه مهمترین وسیله در اشپزخانه یک پیتزا فروشی فر پیتزا ان است مهم است که خریدار محترم شناخت کاملی بر روی انواع ان داشته باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا به مقایسه انواع فرهای پیتزا مرسوم و معروف موجود در بازا به شرح زیر هستند:

  1. فرهای صندوقی یا کتابی
  2. فرهای گردان یا تنور گردان
  3. فرهای ریلی یا تونلی یا نواری
  4. فرهای صندوقی کف سنگ

 فرهای صندوقی یا کتابی:

این فرها جز ارزانتری نمونه های فر موجود در بازار هستند و عموما افرادی که می خواهند با هزینه کم و برای شروع کار فر انتخاب کنند این نمونه دستگاه را ترجیح می دهند. بدنه این دستگاه از استیل است و بدنه داخلی انها از گالوانیزه ودر کف دستگاه سه یا چهار ردیف شعله وجود دارد که بر روی انها اجرهای نسوز قرار دارد که سبب پخش حرارت به صورت یکنواخت می شود.این فرها در حالت سفارشی دارای شعله هایی در بغل می باشد که سبب حرارت بیشتری برای روی سطح پیتزا می شود.زمان پخت در فرهای صندوقی حدود 15 دقیقه می باشد و اشپز بایستی به دقت مراقب پیتزاها باشدو انها را بازرسی کندتا زیر و روی ان زیادی برشته نشود.
این فرها عموما حرارت زیادی به بیرون می دهند و محیط را گرم میکنند مصرف گاز این فرها در حدود 4 متر مکعب ساعت است و این فرها در انواع یک.دو و سه طبقه و در ظرفیت 4.6 و 9 بشقابه یاخته می شود. ابعاد عمومی این فها در طول 110 در عرض 100 و در ارتفاع 45 یانتی متر می باشد ولی کیفیت پخت و در زمان پخت و ظرفیت پخت مطلوبی ندارند و برای فست فودهای اماتور و کوچک که با هزینه های کم راه اندازی می شوند مناسب است.

فر گردان یا تنور گردان پیتزا:

برای مقایسه انواع فرهای پیتزا و مدل دیگر آن  که طرفداران زیادی دارند فرهای گردان هستند این فرها مانند تنور های سنتی نانوایی دارای یک صفحه مدور تخت هستندکه حول یک محور حرکت چرخشی دارند و مشعل به صورت اتوماتیک برقی در قسمتی از این صفحه گردان قرار گرفته که حرارت مشعل یه صورت مستقیم به پیتزا نخورد. نمای بیرونی این فر ها یه شکل مکعب مربع یا استوانه مربع یا استوانه است و در نمای ان از ورق استیل ورقهای رنگی و یا ورق های فلزی توری استفاده می شود عایق حرارتی این فرها در مدل های قدیمی از کاهگل و اجر وسنگ بوده و برای نصب نیاز به بایی داشت ولی در نومونه های جدید در نمونه های جدید عایق انها پشم سنگ شده و در زیر دستگاه چرخ تعبیه شده که می توان در مواقع ضروری فر را جا به جا کرد.
فرهای گردان در ابعاد 1.25 1.45 1.65 1.85 2.05 2.25 ساخته می شود.این فرها را می توان به صورت یک تکه ساخت و با چرثقیل مستقیو داخل مغازه جای می گیرد و برای مغازه هایی که دهانه ورودی کوچک دارند می توان به صورت چند تکه ساخت و در محل نصب مونتاژ کرد. از مزایای فرهای گردان می توان می توان به مغز پخت شدن پیتزا و کنترل کامل اشپز در حین پخت پیتزا اشاره کرد.از معایب فرهای گردان می توان به فضای زیادی که اشغال می کند و مصرف گاز زیاد و گرم کردن زیاد محیط کار اشاره کرد.

حتما بخوانید :   ظروف مناسب برای آش‍پزخانه صنعتی

فرپیتزا ریلی یا فر تونلی یا فر نواری:

به روزترین نمونه فرهای پیتزا که امروزه مورد استقبال است فرهای ریلی می باشد.این فرها به مانند یک نوار نقاله کار می کند که از یک طرف پیتزا وارد تونل پخت شده و از طرف دیگر خارج می شود و در طول این مسیر پیتزا تحت فشار گردش هوای بسیار گرم پخته می شود اساس فرهای ریلی بر اساس حرارت غیر مستقیم است یعنی که مشعل داخل یک محفظه بسته را گرم می کنند و سپس توسط یک دمنده هوای گرم از داخل ان محفظه به کابین پخت هدایت می شود.سرعت نوار نقاله توسط ولوم الکترونیکی موجود بر روی صفحه کنترل تنظیم می شود و همچنین دمای کابین پخت پیتزا نیز توسط ترموستات دیجیتال کنترل می شود. این فر ها به طور استاندارد در دو سایز عرض نوار 50 سانتی متر . 75 سانتی متر ساخته می شود که در اصطلاح به انها فر دو ردیفه یا فر سه ردیفه گفته می شود.
بدنه فر ها نیز از استیل خشدار ساخته شده و نوار نقاله انها از مفتول استیل است و بدنه داخل فرها از کالوانیزه است محفظه ای که مشعل در ان قرار میگیرد که همان کوره نام دارد از جنس استیل نسوز است.کنترل دما و سرعت نوار به صورت الکترونیکی می باشد.زمان پخت به صورت استاندارد در فرهای ریلی بین 7 تا 10 دقیقه بسته به نوع پیتزا می باشد.یکی از معایب این فرها این است که اگر چندین نمونه پیتزا را همزمان داخل فر بگذاریم در انتهای نوار پخت ممکن بر خی از پیتزا ها نپخته یا بیش از حد برشته شده باشد.در بازار ایران فرهای ریلی بسیار ساخت داخل وجود دارد که واقعا از کیفیت بالایی برخور دار هستند مانند: نوژن مجملی هرماگی پیرونیک و ….

حتما بخوانید :   فر گاز چهار شعله صنعتی مناسب رستوران و فست فود

فر صندوقی کف سنگ مخصوص پیتزا ایتالیایی:

برای پخت پیتزای اصیل ایتالیایی بایستی از تنور و هیزم استفاده کرد که فراهم نمودن این ابزار برای هر فست فئدی امکان پذیر است در عوض فرهای ساخته شده اند که عملکرد مشابه این تنورها دارند ملی با گاز کار میکنند و ابعاد کوچکتری دارند و کار کردن با انها بسیار ساده تر است این فرها همانند فر های صندوقی بوده و بدنه بیرون و داخل انها از استیل است و شعله هایی در کف و سقف فر تعبیه شده است که به صورت جداگانه کنترل می شود کف این گونه فرها از سنگ های مخصوص یک تکه ایی ساخته شده است که کاملا صاف و یکنواخت بوده و می توان خمیر پیتزا اماده را به وسیله پارو روی ان سنگ ها قرار داد تا پخته شود زمان پخت در این گونه فر ها حدو 15 الی 20 دقیقه می باشد و کنترلدما و زمان به صورت الکترونیکی انجام می شود.این فرها در ظرفیت های 4 6 9 پیتزایی وجود دارد و برای ظرفیت های بیشتر می توان تا سه دستگاه از ان ها را روی هم قرار داد.

حال ما سعی کردم تا نکات مهم و مفیدی از مقایسه انواع فرهای پیتزا برای شما ارا‌ئه دهیم تا موقع خرید دچار تردید نباشید.

برای اطلاع از آخرین تخفیف ها و دریافت پیشنهادات ویژه شماره موبایل خود را ثبت نمایید ثبت شماره