تجهیزات رستوران
فرلینکلن نگهداری و دستورالعمل
18 شهریور 1399
شیر شاور
شیر شاور
19 شهریور 1399
Rate this post

روشهای پخت غذا از جمله مراحل موثر در سالم ماندن،خوشمزه تر شدن غذا می باشد. اگر غذا بعد از پخته شدن سالم نباشد و موجب بیماری شود همه زحمتی که برای پخت غذا کشیده شده است به هدر می رود. سالم بودن پخت غذا در مورد گوشتها بیشتر مورد اهمیت قرار می گیرد. هدف از این مقاله بیان انواع روشهای  پخت غذا می باشد.

انواع روشهای پخت غذا

1.جوشاندن(BOILING):

این روش از پخت در گروه پخت غذا با حرارت مرطوب قرار می گیرد. که در واقع به پختن مواد غذایی در نقطه جوش 100 درجه سانتیگراد اطلاق می گردد. این روش بیشتر برای سبزیجات انجام می گردد. در این روش آب به عنوان واسطی برای رساندن حرارت به ماده غذایی عمل می کند. البته این روش برای مواد غذایی مانند گوشت و ماهی مناسب نیست زیرا موجب سفت شدن پروتئین آنها می شود.  علاوه برآن یکی دیگر از معایبی که دارد و شاید شما نیز تاکنون شنیده باشید این است که آب از آنجا که حلال خوبی است با جوشاندن مواد غذایی در آن مقدار زیادی از مواد محلول غذا داخل آب می رود و در صورت استفاده نکردن از آن آب این ماده غذایی هدر می رود.

2.بخارپز کردن(STEAMING):

از دیگر روشهای پخت غذا با حرارت مرطوب می توان به بخارپز کردن اشاره کرد. در این روش پخت غذا با استفاده از بخار تولید شده از آب انجام می گیرد. این روش، روش سالم تری نسبت به جوشاندن است زیرا تماس مواد غذایی با آب کمتر بوده و مقدار کمتری از ماده غذایی از دست می رود. با این وجود به علت حرارت طولانی که برای پخت می خورد مقدار بیشتری از ویتامین c را از دست می دهد.

حتما بخوانید :   فر همبرگر ذغالی گردان (فروش بدون واسطه و قیمت رقابتی)

3.آب پز کردن(POACHING):

این روش به پخت غذا در درجه حرارتی پایین تر از درجه حرارت لازم در روش جوشاندن که تقریبا 70 تا 80 درجه سانتیگراد می باشد، گفته می شود. این روش برای پخت غذاهای لطیف و شکننده مانند ماهی،مرغ، میوه جات و تخم مرغ به کار می رود.

4.بلانچ(BLANCHING):

به پختن کوتاه مواد غذایی در آب جوش بلانچینگ گفته می شود. این روش پخت غذا نیز از جمله روشهای پخت غذا با حرارت مرطوب است. در این روش ابتدا مواد غذایی در مدت کوتاهی در آب جوش قرار می گیرند و سپس درون آب یخ قرار می گیرند. هدف در انجام این روش خارج کردن ناخالصیها و نمک گوشت بوده اما در مورد سبزیجات علت استفاده از این روش تثبیت رنگ و حفظ قوام و طعمشان است. از این روش جهت سست کردن پوست بعضی از موادغذایی مانند آجیل ها نیز به کار می رود.

5. سرخ کردن(PAN FRYING):

این روش جزو روشهای پخت غذا در حرارت خشک است. و به سرخ کردن مواد غذایی با روغن داغ اطلاق می شود.

6.کباب کردن:

انواع کباب کردن:

1.(BROILING): به کباب کردن گوشت هنگامی که منبع حرارتی از سمت بالا تامین میگردد اطلاق میگردد.(حرارت معمولا بالا میباشد)

(GRILLING): به کباب کردن گوشت روی شبکه فلزی هنگامی که منبع حرارتی از پایین تامین میگردد اطلاق میگردد. منبع حرارتی میتواند المنت الکتریکی و یا شعله گاز و یا زغال باشد.(شعله مستقیم)

(BARBECUING): به کباب کردن گوشت هنگامی که منبع حرارتی از پایین تامین میگردد اطلاق میگردد.در این روش معمولا منبع حرارتی زغال بوده و روند کباب کردن خیلی آرام و با حرارت ملایم صورت میگیرد.(شعله غیر مستقیم )

حتما بخوانید :   ویژگی های یک رستوران خوب

 

روشهای پخت غذا متنوع هستند که در این روش به بیان تعدادی از آنها پرداختیم. در هر صورت باید رعایت سالم ماندن غذا در هر روش پختی مورد اهمیت قرار داده شود.

گروه صنعتی مجملی انواع فرپیتزا، فرمرکب، و تمام تجهیزات لازم برای راه اندازی رستوران را دارا می باشد برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید در پیج اینستاگرام و یا کانال تلگرام  ما را همراهی کنید.

 

 

 

برای اطلاع از آخرین تخفیف ها و دریافت پیشنهادات ویژه شماره موبایل خود را ثبت نمایید ثبت شماره